top of page
Writer's pictureחגית משאלי

למה התינוק שלי מתעורר הרבה פעמים בלילה?

Updated: Oct 15, 2020


לפני שנבין למה התינוק מתעורר הרבה בלילה, אני רוצה להסביר משהו על חוש השמיעה של תינוקות.


רעב ושובע של תינוקות בלילה- ואיך כל זה קשור לחוש השמיעה?

אז מה הקשר בין רעב ושמיעה של תינוקות? צודקת, אין קשר, אבל בין שינה בלילה ושמיעה- בהחלט יש קשר.

הרבה אמהות חוזרות הביתה לאחר לידה ולא ישנות בלילות.

"הנקתי אותו במשך שעה ואיך שהנחתי בעריסה הוא התעורר"

"הוא עשה לי לילה לבן"

"בלילה החלב שלי לא משביע אותו"

"הוא נרדם רק על הפטמה שלי אחרי 2 מציצות"

"הנקתי ואחרי שלא היה רגוע נתתי בקבוק והוא חיסל את כולו ונרדם" או "הנקתי ואחרי שלא היה רגוע נתתי בקבוק והוא פלט הכל והמשיך לבכות"

"במהלך היום הוא ישן מעולה אבל בלילה הוא מתעורר כל שעה"


כל הורה מכיר את זה. העיניים נעצמות, הגוף קורס, תשישות עצומה, עייפות קיצונית. אנחנו רוצות לילה אחד עם שינה רצופה של כמה שעות. אנחנו מניקות, מרדימות, מניחות בעריסה והתינוק שלנו מתעורר ובוכה כל שעה.


אז במרבית המקרים אפשר להאשים את השקט (וגם את החושך והמרחב).

כדי להבין במה מדובר, חשוב קודם להבין את חוש השמיעה של תינוקות ואת החוויה הרחמית שלהם בעוברות.

מחקרים מראים שחוש השמיעה מתחיל להתפתח בשבוע 18 ברחם, ובמיוחד משבוע 25, וממשיך להתפתח עד גיל 5-6 חודשים מחוץ לרחם. סביב שבועות 22-24 העובר מתחיל לשמוע רחשים מחוץ לרחם. ככל שהעובר יתפתח הוא יוכל להבחין בצלילים שונים. אגב, רבים מאמינים שהשמעה של מוזיקה קלאסית לעובר, ובהמשך לתינוק, משפרת את התפתחות המוח ובמעלה את ציון ה IQ שלו, אך אין מספיק עדויות ומחקרים התומכים בטענה זו.


איזה קולות יש בסביבה הרחמית של התינוק? הסביבה הרחמית מאוד רועשת. ככל שהעובר גדל, הוא נחשף לרעשים מגוף האם: דופק, זרימת דם ומערכת עיכול. משבוע 23 התינוק שומע קולות מבחוץ, כגון דיבור ומוזיקה, וככל שהוא גדל הם נשמעים חזקים יותר והוא מצליח לזהות אותם טוב יותר.

מי שפיר ברחם הסובבים את העובר ורקמת הגוף של האם גורמים לרעש להישמע מעומעם ופחות ברור.

בסופו של דבר הרעשים העוטפים את העובר אינם פוסקים לרגע, כיוון שגוף האישה מפיק צלילים 24 שעות ביממה.



כאשר התינוק נולד, הוא חשוף לרעשי הסביבה.

במהלך היום הוא שומע את הרעשים במעגל הקרוב: קולות שמשמיעים הוריו, הצוות הרפואי והאורחים, אחים ואחיות, נביחות כלבים, צלצול טלפון, שואב אבק, רעשים הבוקעים מהטלויזיה וכו.

בנוסף, הוא חשוף לרעשים מהמעגל הרחוק: מכוניות נוסעות/צופרות, ציוץ ציפורים, אנשים ברחוב, ילדים משחקים בגינה ועוד. כל אלו מקנים לו תחושת בטחון שהוא נמצא במקום המוכר של רעשים סביבתיים.


ומה קורה בלילה? שקט, אין מכוניות בחוץ, לא נשמע קול ציוץ של ציפורים, האחים הגדולים הלכו לישון, הטלויזיה כבויה, אין צלילי מוזיקה וההורים שהולכים לישון שומרים על דממה (ואפילו לא מדיחים מים באסלה). השקט הזה עלול להיות זר ולא מוכר עבור רוב התינוקות, מה שעלול להעלות את רמת הסטרס ולהוביל לתגובה של בכי בכדי לקבל מענה לתחושת חוסר הבטחון.


המקום הכי בטוח עבור התינוק הוא כזה המאפשר מגע רציף עם אמא. המגע והקול שלה, קצב הדופק הפועם, ריח וחום הגוף שלה, ואם כבר אז מבחינת התינוק עדיף להיות מחובר לשד שלה.

כשאת מניקה את התינוק שלך את מעניקה לו בטחון, שהוא במקום המוכר והאהוב, מוגן ובטוח.

כשהתינוק חוזר לעריסה, הוא חוזר לשקט הלא מוכר, למרחב הגדול בעריסה, אחרי שהוא התרגל לצפיפות של הרחם. לפעמים גם החשכה עלולה להיות מבהילה.

אגב, גם אבא יכול להעניק לתינוק תחושת חום, בטחון והגנה. את הקול של אבא התינוק מכיר כבר מהרחם.

תינוקות לא רגילים לשקט, אין סיבה להתחיל לישון ברעש ובאור, אלא לעודד קרבה משמעותית לתינוק, בידיעה שמדובר בתהליך, והמרחק מכם יקרה מעצמו, לאט לאט.

התינוק יכיר את העולם שסביבו ולא דרך בכי ותסכול, אלא דרך הכוונה ובטחון שמעניקים ההורים.

מה לא כדאי לעשות?


* בדר"כ נוטים להאשים את ההנקה:

"התינוק שלך התרגל להירדם בידיים"

"הפכת להיות מוצץ"

"אתם מרגילים אותו ואח"כ תצטערו על זה"

"תנו בקבוק (של תמ"ל) לפני השינה"

יתכן שאפשר לשפר את ההנקה, אבל חשוב קודם להבין את דפוס השינה של תינוקות, לפני שבוחרים להפסיק להניק ואז נשארים בלי הנקה ועם תינוק ער בלילה.

* להציע בקבוק לפני השינה כדי שאמא והתינוק ישנו יותר טוב- הבעיה בבקבוק היא שלפעמים זה בכלל לא עוזר, והתינוק ואתם נשארים מתוסכלים. בקבוק יכול לפגום בהנקה, התינוק עלול לפלוט את כל הארוחה, או עשוי לישון טוב מידי, כלומר, הוא ישן שינה עמוקה לאורך זמן ואז תתפספס הנקה, השד יתמלא בחלב ועלול להתפתח לך גודש ואף דלקת.

תינוקות לא אמורים לישון שינה עמוקה. משרד הבריאות פרסם המלצות רבות, למניעת מוות בעריסה ביניהן הזנה באמצעות הנקה, בידיעה שתינוקות יונקים לא ישנים שינה עמוקה וכך נמנע מוות בעריסה.

* לפעמים הורים מרגילים את התינוק להירדם ברעש. לדעתי לא צריך לשנות את הרגלי החיים שלכם. התינוק שלכם נכנס למשפחה כפי שהיא. אפשר להמשיך להרעיש ביום ולהשתיק בלילה. אין סיבה לישון עם "רעש לבן" או מנורה קטנה, כיוון שכל אלו בכל מקרה לא יעזרו ורק יפריעו לכם לישון.

* יתכן שהסביבה תציע לכם להיעזר ביועצת שינה. הנושא הזה של יעוצי שינה ראוי לפוסט נפרד שיגיע בהמשך, אבל חשוב שתדעו שמאוד לא מומלץ לעשות יעוצי שינה בחודשים הראשונים לחייו של התינוק.

ומה איתך? איך תשרדי את התקופה המשוגעת הזו?


* קודם כל, אפשרי לעצמך לקטר, להתעצבן, לבכות, לכעוס, לפהק ולא לאהוב את המצב הקשה הזה. זה באמת מאוד מאוד מתיש לצבור עייפות ולא לישון כ"כ הרבה זמן.

* ברגע שמבינים מה הסיבה שהתינוק מתעורר, כל תחושת האמהות וההנקה מקבלת זוית אחרת. התינוק זקוק לך, לחום שלך, לחלב שלך, לנוכחות שלך. הוא לא עושה לך לילה לבן, הוא לא רוצה לבכות כל הלילה, הוא רוצה בטחון והגנה בעולם זר ולא מוכר.

* כשיודעים שזה מצב זמני, קל יותר לקבל אותו בידיעה שהשינוי יגיע, ושאתם עוזרים לתינוק להלך בעולם הזה עם בטחון שהוא לא לבד.

* כולם סביבך יגידו לך ללכת לישון כשהתינוק הולך לישון. זה לא כ"כ פשוט. יש לך מטלות לאורך היום, לא כולן מצליחות להירדם בשעות האור. לפעמים עד שהאמא נרדמת התינוק שלה מתעורר. נסי דווקא לא לשאוף להירדם, אלא רק להניח את הגוף על המזרן, לתת לו אפשרות להרפות, לתת למחשבות לנדוד ורק להניח לרגע את הכל. הציפייה לשינה עמוקה וטובה היא לא ריאלית בתקופה הזו.

* לפעמים שימוש במיטה מתחברת מאוד עוזרת כדי להיות קרובה לתינוק, להניח עליו יד או ללטף אותו.

* נסי למתוח על המזרן שלו חולצה משומשת שלך, כזו שספגה ריחות שלך ושל חלב אם.

* רצוי להיעזר בבעל ככל האפשר, נכון, הוא צריך לקום בבוקר לעבודה וצריך לנהוג, ולפעמים שעה אחת של שינה טובה ושקטה תתן לך הרבה אנרגיות לאורך היום.

* אני ממליצה בחום להשאיל את הספר "הורים גם בלילה", של ד"ר ויליאם סירס המספק הבנה מעמיקה ונרחבת על שינה של תינוקות.


ונקודה אחרונה, לפעמים תינוקות עדיין מורגלים לשעות שינה ועירות מהרחם. כלומר, בהיריון כשאת היית בתנועה במהלך היום, העובר שלך היה מעורסל ורדום. נסי להיזכר איך הוא היה בלילה כאשר את נשכבת לישון. רוב האמהות מדווחות שהעובר שלהן היה מתחיל לנוע יותר בשעות הלילה.

יקח קצת זמן עד שהתינוק שלך "יתארגן" על שעות השינה של המשפחה ועד שהורמון השינה שלו יופרש, הורמון המלטונין שאחראי על השינה ומסייע לישון לפרקי זמן ארוכים יותר. ובינתיים התפקיד שלנו להורים הוא להיענות לצרכי התינוק, להניק, לחבק, לערסל, לנשק, לגונן, ללטף, ללחוש, לשיר ובעיקר לתת לו את התחושה שהוא לא לבד בעולם הגדול הזה.




ובנימה אישית, אצלנו בבית מוזיקה היא החיים. הילדים שלנו נולדו לבית שבו תמיד יש מוזיקה ברקע- בסלון, בחדרים, במקלחת, באוטו. כל הזמן, כמו אויר לנשימה.

כאמא לתינוקות העדפתי להשמיע מוזיקה שאני אוהבת, שמרימה אותי לגבהים, פחות מוזיקה של תינוקות ופעוטות. אני מזמינה אותך להשמיע לתינוק שלך את המוזיקה שגורמת לך לשיר בקולי קולות, להתרגש, לבכות, לצחוק ולחייך.


אם את עדיין חושבת שאולי יש בעיה בהנקה בלילה, מוזמנת להתקשר אלי כדי לקבוע יעוץ הנקה בטלפון 052-3501450

מאחלת לכם יום מלא מוזיקה וחיוכים ולילה שקט ונעים.



1,237 views0 comments

Comentarios


bottom of page