top of page
  • Writer's pictureחגית משאלי

בלוג מארח- כמה דברים שאולי לא ידעת על הניתוח הקיסרי שעברת- מאת יעל רותם

אם את אחרי ניתוח קיסרי, יכול להיות שאת מרגישה שאת כבר יודעת על כך יותר ממה שאי פעם קיווית לדעת, ויחד עם זאת, אולי יש כמה דברים שהם עדיין בגדר תעלומה עבורך, ואולי יהיה לך טוב לדעת אותם, כדי להכיר טוב יותר את חוויית הלידה שעברת או עדיין עוברת.


הנה כמה נקודות חשובות שנשים בדרך כלל מופתעות לשמוע:

1. לא תמיד יודעים את הסיבה האמיתית לניתוח. ייתכן שהגעת לקיסרי חירום בעקבות חוסר התקדמות או כי היה חשד למצוקה עוברית. הרופאים לא תמיד יודעים לומר מה הסיבה הפיזיולוגית שגרמה להאטות בדופק למשל. נשים לפעמים מספרות שחוסר הידיעה מתסכל אותן והן עסוקות במחשבות על מה הן היו יכולות לעשות אחרת בלידה או במהלך ההריון, כדי לא להגיע לניתוח קיסרי. יש הרבה שאינו ידוע לנו, ולא מעט פעמים גם אם עשינו ככל יכולתנו – הלידה לא התקדמה וילדנו בניתוח.

2. גם אחרי ניתוח קיסרי רצפת האגן עשויה להיחלש, וכדאי להיבדק אצל פיזיותרפיסטית של רצפת האגן. הנטייה היא בדרך כלל לחשוב שרק נשים שילדו ואגינאלית חוות שינויים ברצפת האגן אחרי הלידה, מכיוון שהתינוק עבר דרכה, ובגלל הלחיצות של התינוק החוצה. אולם, כל אישה לאחר לידה, גם אם זה היה בניתוח קיסרי, עשויה לחוות תסמינים כמו בריחת שתן, כאבים ביחסי מין, טחורים ועוד, הקשורים לחולשה של רצפת האגן. השינויים ברצפת האגן קורים כבר בשלב ההריון ולכן הם נחלתן של נשים רבות גם אחרי ניתוח קיסרי.

3. הרופאים קוראים לזה ״ניתוח בטן מאז׳ורי״ כיוון שמבחינה כירורגית זהו ניתוח גדול, הכולל חיתוך של כמה שכבות, ביניהן שכבת העור, השומן שתחתיו, הצפק, רקמות חיבור וכמובן הרחם עצמו. המשמעות של כל זה היא שלאחר הניתוחישנו תהליך החלמה הדרגתי, שכרוך בכאבים, בעיקר בהתחלה. הרקמות שנחתכו צריכות להתאחות, ולוקח זמן עד שהאיברים חוזרים למקומם. ההחלמה מהניתוח עשויה לקחת זמן מה. אפשרי לעצמך לנוח במידת האפשר, והשתדלי לקבל כמה שיותר עזרה ולצמצם למינימום את הפעילות המאומצת כמו ניקיון הבית.

4. הידבקויות לא אמורות להטריד אותך. הידבקויות הן הדרך הטבעית של הגוף לסגור את החתכים שנוצרו בניתוח. אם תלדי בעתיד בלידה רגילה, לא תהיה לכן כל השפעה. אם תצטרכי ללדת שוב בניתוח, ייתכן שהמנתח יוכל להבחין בהידבקויות בבטן. ברוב בהמקרים הן לא מפריעות כלל, והמנתחים יודעים להתמודד איתן בניתוח.

5. בראי הרפואה הסינית, צלקת מבטאת חסימה. מרידיאנים (ערוצי אנרגיה) מאד משמעותיים נחתכים בעת הניתוח, ולכן אחרי ההחלמה מהניתוח הקיסרי, כשהצלקת כבר ״החלימה״ אפשר לטפל בדיקור על מנת להחזיר את הגוף לאיזון ובריאות.

6. אם נרדמת או היית חצי רדומה בשלב סגירת הבטן אחרי הוצאת התינוק – זה ככל הנראה מכיוון שנתנו לך פטידין (כלומר, טשטוש). זהו משכך כאבים חזק שגם גורם לטישטוש והירדמות. נותנים אותו בד״כ מייד לאחר יציאת התינוק, והוא משפיע למשך עד 3-4 שעות. אם את לפני ניתוח קיסרי, דעי שניתן לבקש מהמרדים ליידע אותך לפני שהוא נותן לך פטידין ולבדוק איתך אם את מעוניינת בכך או לא.

מאחלת לך החלמה מהירה

והתמודדות טובה עם הכאב והתחושות מהלידה

יעל רותם – קיסר נולד

עיבוד חוויית לידה קיסרית

הכנה לניתוח קיסרי

501 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page