top of page
  • Writer's pictureחגית משאלי

העדפת שד בהנקה

האם צריך להניק מ- 2 השדיים?

אולי עדיף שהתינוק ינק רק מצד אחד כדי "שיגיע לחלב השומני"?

כמה זמן צריך להניק מכל צד?

האם תינוק יכול להסתפק בהנקה מצד אחד בלבד?

אחרי הלידה עולות הרבה שאלות ויש שפע של תשובות שונות ומידע סותר שעלול ליצור תסכול ובלבול.


אז נעשה קצת סדר...

באופן כללי, יהיה טוב אם תציעי לתינוק לינוק מ- 2 השדיים בכל הנקה. במיוחד בימים הראשונים שלאחר הלידה, אפשר להציע בכל ארוחה יותר מפעם אחת כל שד, כלומר צד ימין, צד שמאל ושוב לחזור לשד ימין וכן הלאה (כל זה באותה ארוחה), וזאת כדי לשמור על התינוק פעיל וערני.

לעיתים כמות החלב בשד אחד מספיקה כארוחה והתינוק לא מעוניין לינוק מהצד השני (עדיין חשוב להמשיך להציע את הצד השני).



אבל מה קורה כאשר התינוק שלך מעדיף רק שד אחד ספציפי ?

מה עושים כשהוא בוכה או אדיש כשאת מציע לו את השד השני, הפחות מועדף?


ננסה רגע להבין למה זה קורה...


מצבים בהם התינוק יעדיף לינוק רק משד אחד ספציפי:

1. העדפת שד בגלל זרם חלש או כמות חלב נמוכה, בהשוואה לשד השני- השדיים שלנו לא זהים וזה מצב תקין לגמרי. במקרים נדירים, ניכר הבדל משמעותי בגודל השדיים אשר יכול להצביע על רקמת שד לא מפותחת בשד הקטן יותר, ולכן יהיה בשד זה יצור נמוך של חלב.

2. העדפת שד בגלל זרם חזק מידי או כמות גדולה מידי, שוב, בהשוואה לשד השני. מצב תקין אך ניתן לשיפור אם זה מפריע לאם או לתינוק.

3. לפעמים תינוקות מעדיפים באופן זמני רק שד אחד במצבי חולי בהם נחיר אחד סתום, אם יש דלקת באוזן או אפילו אם התינוק חוסן וקיים כאב בזרוע באזור הדקירה. תינוקות אלו בדר"כ יחזרו לינוק משני השדיים ברגע שהבעיה נעלמת.

4. נשים שעברו ניתוח באחד השדיים בעבר, כך שיתכן שהשד המנותח מייצר פחות חלב.

5. בעיות חוזרות ונשנות בפטמה באחד הצדדים, כגון סתימה או פציעה בשד אחד.

6. מצבים חוזרים ונשנים של דלקת/ צינורית סתומה או בלב בשד אחד.


מצבים בהם האם נאלצת להניק רק משד אחד ספציפי:

1. העדפה אישית של האם.

2. מצבים פיזיים אצל האם אשר מקשים על הנקה מצד אחד (לדוג' חוסר תפקוד של היד/זרוע).

3. לפעמים לאימהות יותר נוח מבחינה פיזית להניק מצד מסוים.

4. במצבים בהם האם עברה ניתוח לכריתת שד


אז מה עושים במצב של העדפת שד? האם צריך לתת תוספת בבקבוק? האם זו בעיה?

במפגש עם יועצת הנקה אפשר להעריך את המצב, לזהות את הסיבה להעדפת צד, להחליט אם יש צורך בתוספת הזנה ולבנות תכנית להמשך.

באופן כללי כדאי שתמשיכי להציע לתינוק הנקה מ- 2 הצדדים, כל עוד הוא לא מסרב באופן מוחלט. כדאי להימנע מכעס ומאבקים בהנקה, כך שברגע שהתינוק שלך מגלה חוסר עניין או חוסר שביעות רצון, אפשר להחזיר לשד המועדף ואולי לסיים את ההנקה שוב בצד הפחות מועדף.

יכולות להיות סיבות נוספות רבות להעדפת צד, אך מה שחשוב לדעת זה שבתנאים מסוימים, תינוקות יכולים להסתפק בהנקה משד אחד בלבד. אפשר לעשות זאת מבלי לתת תוספת חלב, כל עוד התינוק יונק לפי צרכיו. ככל שיתפנה יותר חלב מהשד, כך הוא ייצר יותר חלב, והתינוק יוכל לינוק משד אחד באופן בלעדי. ככל שיתפנה פחות ופחות חלב מהשד השני, כך הוא ייצר פחות חלב.

נשים רבות מנסות להגביר את ייצור החלב מהשד שמייצר פחות, ע"י שאיבות, הצעה תכופה של צד זה, עיסויים מידי פעם ושימוש במגבירי חלב. כל אלו יכולים להוביל לעייפות, תסכול ואפילו הפסקת הנקה. בעצם אם התינוק בריא ועולה במשקל באופן תקין, אפשר להניק משד אחד בלבד ולהקפיד על שקילות תכופות כדי לוודא שהוא ממשיך לשגשג כראוי.



כיצד לעבור להנקה משד אחד בלבד?

אם התינוק עולה במשקל באופן תקין והחלטת שאת רוצה להפסיק להניק מהשד השני, מומלץ לחכות עם ההחלטה על ייבוש החלב בצד זה ולהמשיך לשאוב פרק זמן מסוים.

ככל ששד זה מייצר יותר חלב, כך ייקח יותר זמן להפסיק את ייצור החלב.

אם יש לך הרבה חלב, יש לבצע את הגמילה בזהירות ובאיטיות בכדי להימנע מדלקות וסתימה של צינוריות.

אם את מעוניינת לבצע את הגמילה בליווי ובאופן אחראי ומסודר, אני מזמינה אותך לפנות אליי לייעוץ הנקה בו אסייע לך לבנות תכנית גמילה נכונה.

בנוסף, אם את עדיין מעוניינת לשפר את ההנקה מהצד השני, אני מזמינה אותך ליצור איתי קשר בכדי שנוכל בייעוץ הנקה לנסות להתגבר על האתגר ולענות על הצורך שלך בהנקה מאוזנת.


ולשאלת השאלות שמעניינת הרבה אימהות- האם השדיים שלי יראו אסימטריים?

במידה ותניקי רק מצד אחד, יתכן שתראי הבדל בין השדיים, כך שהשד שייצר חלב יהיה גדול יותר מזה שתבוצע בו גמילה. כאשר תינוקך ייגמל מהנקה, השדיים יחזרו לגודלם הרגיל ויראו זהים. בינתיים, פתרון טוב לעניין הסימטריה הוא רפידות הנקה מותאמות אישית אשר יטשטשו את חוסר האיזון בין השדיים, יאפשרו לך מראה נוח ובטוח יותר (רפידות "טיפה של שמש" בחנויות השונות).



ונקודה נוספת למחשבה...


תהית מדוע למניקות בטבע יש כ"כ הרבה פטמות? סתם לצורך ידע כללי, גם למחלקת הקופים ולכבשים, עיזים וסוסות יש 2 פטמות. לעומת זאת, לחתולות וכלבות יש כ- 8 פטמות, לעכברות 10 ולחזירה 18!!! מבחינה ביולוגית, במרבית המקרים יהיו יותר פטמות מיונקים.

המניקה בטבע לא יודעת עבור כל גור מאיזה פטמה הוא יונק וכמה הוא יונק. היא נחה ומאפשרת הנקה חופשית לכל אחד מגוריה, גם אם יינק רק מפטמה אחד בלבד.

וגם לנו הנשים יש (במרבית המקרים) יותר פטמות מיונקים. גם אצלנו תינוק יכול לינוק בשד אחד בלבד, כל עוד נאפשר גישה חופשית לשד.



למידע נוסף או לתיאום פגישה אישית מוזמנת להתקשר אלי לטלפון 052-3501450

חגית משאלי- יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, מלווה רגשית בגישת B.O.T ו- MPH בבריאות הציבור


2,796 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page