top of page
  • Writer's pictureחגית משאלי

למה תינוקות בוכים?

היא הזמינה אותי ליעוץ הנקה, לידה ראשונה, אתגרים בחיבור לשד. היא גם הזהירה אותי מראש שהבן שלה מאוד סובל מגזים. בסדר, כמעט כל תינוק שאני פוגשת סובל בשלב מסוים מגזים, חשבתי לעצמי.

כבר במדרגות שמעתי בכי עז של תינוק. נכנסתי והיא מחייכת. מספרת לי כמה קשה להם, והוא- בוכה. מרימה את הקול כדי שאשמע אותה מבעד לצרחות ומספרת שהיא מנסה כבר הכל, והוא בוכה. ככה הוא בכה לכל אורך המפגש.

ואני? היה בי צד שרק רצה לברוח משם כבר. שום אוזן אנושית לא יכולה לסבול בכי של תינוק כ"כ הרבה זמן.

וגם היה בי צד שרק רצה להניח עליה יד רכה. יד רכה וחמה שתעטוף בלי מילים ועצות.

לאורך הפגישה היא ניסתה הרבה דברים. הניקה. נתנה בקבוק, הציעה מוצץ, שמה במנשא, שמה בנמר, הציעה גרפס, קפצה על כדור, שרה יצאה לחלון. כל פתרון עזר ל 10 שניות, ושוב... בכי. היא מספרת שככה היא כל היום לבד, עד שבעלה מגיעה הביתה בערב.

בשלב מסוים היא נעמדה איתו, לבושה רק במכנס קצר לגופה, מזיעה כולה, מנסה להרגיע אותו בקפיצות קלות. אם מישהו היה אומר לה לפני חודשיים שככה היא תראה, היא לא היתה מאמינה.

ואני מבינה שכשהייתי איתה, נזכרתי באמא שהייתי לפני 10 שנים. תינוק מתוק בוכה על הידיים. בוכה בכל מצב. בוכה מ 6 בבוקר עד חצות. ולפעמים גם באמצע הלילה. כלום לא עזר. והכי נורא, הייתי לבד. לבד לבד. לא יודעת אם לרחם עליו או עלי.

לבד כל היום בין 4 קירות עד 20 בערב. אי אפשר לצאת החוצה כי הוא בוכה בכל מקום. בלתי נסבל להישאר ככה לבד בבית, כי תחושת חוסר האונים חונקת אותי. למזלי בשלב מסוים אחותי הקטנה בילתה איתי בבית זמן רב עד שהעניינים קצת הסתדרו. זו היתה הצלה! גם מפגשי אמהות שהצטרפתי אליהם היוו עבורי אויר לנשימה, אם כי היה בי חלק שקצת התבייש בזה שתמיד שומעים את התינוק שלי בוכה.


אז למה באמת תינוקות בוכים? הרשימה ארוכה: כאבי בטן, כאבי שיניים, כאבי התפתחות, כאב אחר, תגובה חיסונית, רגישות לריחות, רגישות למרקמים, ריפלוקס, תגובה לסטרס של האמא, זיכרונות מהרחם, זיכרונות מהלידה, שכיבה על הבטן, חלומות, קור, חום, אור, רעש, עייפות, ועוד.


חשוב לדעת שלא כל בכי מסמן רעב, והנקה היא לא רק מענה לרעב, הנקה יכולה לנחם ולהרגיע את התינוק בקושי שלו.

הורים נותנים לתינוק הבוכה בקבוק (במחשבה שהחלב של האמא לא טוב) והתינוק משתתק ונרדם "הוא חיסל את הכל ורצה עוד". הרבה תינוקות ייקחו בקבוק כנחמה, לא מתוך רעב. חשוב לדעת שזה לא מספק את הצורך, להפך, זה משתיק את התינוק שבטנו מלאה עד אפס מקום והוא נכנס לשינה עמוקה.

לפעמים באמת התינוק בוכה כי יש בעיות בהנקה: זרם חזק, זרם חלש, זרם לא אחיד, מיעוט חלב, עודף חלב, ריפלוקס ועוד. אנחנו לא נדע, ונעסוק בהרבה ניחושים, אבל אפשר לדייק במידה רבה, לאחר תשאול וצפייה של יועצת הנקה.


עד שתקבעי פגישה עם יועצת הנקה, יש עוד שיטות להרגיע תינוק מלבד בקבוק:

1. הנקה לפי דרישה, והנקה כמענה לבכי ולא רק כמענה לרעב לפי שעון

2. ערסול ועיטוף

3. מגע של עור לעור

4. עיטוף במנשא

5. קפיצה על כדור פיזיו

6. שירה נעימה וחרישית

7. יציאה לאוויר הפתוח

8. מנח של "נמר על העץ"

9. נענוע בערסל

10. טיפול קרניו סקרל

עדיף להימנע מכל התכשירים שמטפלים בגזים, כיוון שרכיבי התכשיר אינם ידועים ונאסרו לשימוש ע"י משרד הבריאות.

ולפעמים- כלום לא ירגיע את התינוק הבוכה, ומה שנותר לנו הוא להיות איתו בחמלה רבה, בקושי שלו ובתסכול, לנחם וללטף ולדעת בפנים שגם כשזה כל כך קשה, זה ממש זמני.


בכדי לדעת אם מקור התסכול של התינוק הוא בהנקה, מוזמנת לקבוע איתי יעוץ הנקה בטלפון 052-3501450

17 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page